I min Berså

Publicerat: 2012-03-07 Kl: 12:41:00 | I kategori: Bloggen | 0 kommentarer


En härlig kopp rött te till kvällsfikat i en av mina fina koppar av Stig Lindberg är inte helt fel. Underbara Berså är helt klart min favorit och något jag har ett skåp fullt av.

Tänk att det kan smaka extra gott med te ibland...



Servisen Berså formgiven av Stig Lindberg och tillverkad av Gustavsberg, är en av av Sveriges mest klassiska serviser. Mönstret från 1961 har en vit botten och en dekor av stiliserade gröna blad i vertikala rader. Servisen blev snabbt populär och tillverkades mellan 1961 och 1974 och är en av Stig Lindbergs absolut största och folkligaste framgångar. Berså har sedan dess blivit ett samlarobjekt och är en av de mest eftertraktade serviserna på andrahandsmarknaden. 2005 återupptog Gustavsbergs porslinsfabrik produktionen av Berså.


Bild från dukatbord


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0